Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • De Blink
    David Tenierslaan 8
    3904 ZA Veenendaal
    T 0318 - 51 17 41 
     
    Wij bieden (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben vanwege een verstandelijke of meervoudige beperking. We zien hun mogelijkheden en gaan onvoorwaardelijk voor hun ontwikkeling.

Stageplekken

  • Op De Blink zijn regelmatig stagiaires van verschillende opleidingen in de klas. Daar zijn we altijd erg blij mee. Hieronder een gesprek van een leerkracht met haar stagiair.
 
Stagebegeleidingsgesprek
Lesgeven geeft je de kans om anderen te laten zien wat jij zelf hebt geleerd en wat je er nu nog mee doet.
 
Deze gedachte kwam in me op na een recent stagebegeleidingsgesprek.
 
De situatie: een tussenbeoordelingsgesprek met mijn stagiaire, mijn collega en zijn stagebegeleider vanuit de opleiding. De begeleider stelde een laatste vraag aan hem: "Waarom voel jij je zo prettig in dit werk?" Hierop gaf hij een kort en bondig antwoord: "Omdat ik hier zelf ook veel leer." In eerste instantie dacht ik: dat is een vrij egocentrisch antwoord. Je werkt ergens graag omdat jij er veel van leert. Punt. Ik overdacht ook snel het alternatief: stel je leert ergens niet veel van, dat zou zonde zijn van je stage. Toch, het feit dat dat het eerste was wat hij noemde, verraste me. Vaak hoor je: ik vind het werken met leerlingen leuk, ze kunnen helpen bij vragen, etc. Maar wat is er eigenlijk mis mee om aan te geven dat je iets leuk vind omdat je er zelf wat aan hebt? Is uiteindelijk niet veel van wat je voor anderen doet (van vrijwilligerswerk tot reizen naar ontwikkelingslanden) niet in een bepaalde mate ook gewoon voor jezelf? Zo dwaalde ik wat af naar dit, interessante maar nu niet geheel ter zake doende, onderwerp.
 
Mijn stagiaire vervolgde: "Van wat ik de leerlingen probeer te leren en mee te geven leer ik zelf ook, doordat ik me realiseer dat ik het goede voorbeeld soms zelf nog niet naleef". Hij vertelde daarop over hoe hij als middelbare scholier problemen had om zijn huiswerk te plannen: en nu is hij zelf huiswerkbegeleider. Niet bepaald omdat hij er zelf zo goed in is geworden. Nee, wat werkt voor hem en de leerlingen die hij begeleidt is dat hij weet wat voor hem niet werkt(e), en hier een andere aanpak tegenover zet. Een mooi inzicht!
 
Natuurlijk moet je als leerkracht (en moet sowieso iedereen die met mensen werkt) oppassen met projecteren: iedereen is anders en niet alles wat voor jou werkt, werkt voor een ander ook. Toch, hoe mooi is het als je je eigen ervaringen durft te gebruiken voor de klas! Dat is volgens mij uiteindelijk ook wat leerlingen onthouden van je: dat je laat zien elke dag nog te leren, deelt welke fouten je hebt gemaakt, welke oplossingen je vond en wat je nu met die kennis doet. Over het algemeen niet hoe je spellingregels uitlegde of die geldrekensommen… toch? Eerder hoe je in het leven staat: open om te leren en dat is wat je waardevol maakt!

werken bij

:

Help (nieuw venster)