Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • De Blink
    David Tenierslaan 8
    3904 ZA Veenendaal
    T 0318 - 51 17 41 
     
    Wij bieden (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben vanwege een verstandelijke of meervoudige beperking. We zien hun mogelijkheden en gaan onvoorwaardelijk voor hun ontwikkeling.

De hoge lat

  • In de personeelskamer ligt een stapeltje brochures van het ministerie van onderwijs.‘De lat moet hoger,’ roepen ze. ‘Hoe kun je dat nou beweren zonder dat je de kinderen gezien hebt,’ denk ik. Een aantal leerlingen is juist op onze school gekomen omdat op de vorige school de ‘lat’ te hoog werd gelegd. Ze hebben te vaak en te lang op hun tenen moeten lopen. Sommigen zijn faalangstig of emotioneel beschadigd. En voor het herstellen van het zelfvertrouwen en het opbouwen van een positief zelfbeeld moet de lat precies op de goede hoogte gelegd worden: soms lekker laag, soms in het midden, en soms wat hoger. Maar dat is allemaal maatwerk en je weet het pas op het moment dat je met de kinderen werkt. Wat moet je nou als vijfjarige kleuter beginnen als de leerkracht toch met die ‘lat’ aan komt zetten?
De zaaldeur gaat open en de nieuwe lichting kleuters drentelt naar binnen.
’Wat een ukkies,’ denk ik. ‘Het lijkt wel alsof ze ieder jaar kleiner worden.’
Natuurlijk zijn er weer een paar kinderen met het syndroom van Down bij en een paar met ASS. Die andere afkortingen moet ik nog weer eens een keertje opzoeken, maar als ik eerlijk ben vind ik dat eigenlijk niet zo heel erg interessant. Ik wil met de leerlingen starten zonder oordeel vooraf en zonder etiketjes, in het bewegen laten zij zich toch altijd heel snel kennen. Die dikke dossiers op school geven meestal weinig richting voor het bewegingsonderwijs, maar ze wakkeren wel vaak de beoordelende blik aan.
 
We beginnen met de loopsprong. Er liggen zes matjes achter elkaar met een klein ‘slootje’ als tussenruimte.
Ik geef zonder iets te zeggen een voorbeeld van de loopsprong en haal een paar kinderen van de bank om mij te volgen. Zodra dit lukt, wenk ik naar de rest om aan te sluiten.
Het grootste deel van de leerlingen loopt in de stroom mee achter mij aan. Sommige kinderen maken al een sprongetje over de sloot. Anderen lopen gewoon rechtdoor. Mat of sloot, dat maakt voor hun geen verschil.
Zo is het ook voor Fenna. Het is al heel knap dat ze de anderen blijft volgen en in de goede richting loopt. Maar dat er slootjes zijn waar je niet in mag stappen, is voor haar onbegrijpelijke en irrelevante informatie. Het is gewoon: gezellig achter elkaar aanrennen!
Ja, wat wil je ook. Ben je net gisteren vijf jaar geworden, heb je het syndroom van Down, ben je voor de eerste week op een school, krijg je ook nog eens gym van een vreemde man. Eentje die ineens als een kind over matten gaat huppelen, hoe raar is dat? Al die indrukken, al die nieuwe dingen; het schoolleven is best wel zwaar!
 
De meeste kinderen hebben na een tijdje wel in de gaten hoe de looprichting is. Maar de sprong over het slootje komt nog niet goed uit de verf. Het arrangement zorgt er nog niet voor dat ieder kind gaat springen. Hoog tijd voor een wijziging.
Ik maak in de slootjes lage hekjes van twee liggende pilonnen met een stok erbovenop. Ik ben benieuwd!
Het eerste kind loopt over de mat, komt bij het hekje en maakt al een klein sprongetje.de volgende leerling stopt bij het hekje en maakt een grote stap. Mijn arrangementswijziging lijkt te werken.
En dan komt Fenna…
Ze neemt een aanloopje… en stopt bij het hekje. Ze bukt en heel rustig pakt ze de stok op en legt hem keurig naast de mat. Dan loopt ze door het slootje naar de volgende mat. Bij het hekje wordt weer een stok op de grond gelegd. En bij het volgende hekje weer…
 
Fenna kan nauwelijks praten, maar haar boodschap is luid en duidelijk: Zo doen wij dat - wij kinderen - als jullie de lat te hoog leggen voor ons’.
In de gymlessen ga je weerstanden te lijf, je leert er mee omgaan of… je ruimt ze gewoon uit de weg! Als de wereld te moeilijk voor je is, dan verander je hem toch?

column

:

Help (nieuw venster)